Jestli některou současnou automobilku lze označit za průkopnickou, je to kalifornská Tesla. Bylo by s podivem, pokud byste o ní ještě neslyšeli, byť jejích vozů u nás moc nejezdí. Jak název napovídá, jedná se pouze o elektromobily. Slepá cesta? To ukáže čas. Plánovaný model Roadster ale určitě nezapadne.

První Tesla Roadster: Revoluční automobil

Dnešní slávu americké automobilky zažehl model, o kterém mají potuchy jen znalci. Tesla Roadster první generace byl malý dvoumístný sportovní vůz bez střechy, jehož původ lze vystopovat ve Velké Británii. To proto, že byl postaven na podvozku legendárního modelu Lotus Elise. A při pohledu na auto je to znát.

Se slovem Tesla je v článcích často spojováno slovo revoluční a nejinak je tomu i v případě prvního Roadsteru. Vypustit v roce 2008 na trh elektromobil, který není pouze malou krabičkou do města nebo ekohračkou, totiž revoluční skutečně bylo. Vždyť nejsilnější verze disponovala výkonem 288 koní a točivým momentem 400 N.m. Normovaný dojezd na jednou nabití činil i dnes solidních 393 kilometrů. To ovšem platilo pouze v případě, že si řidič neužíval dynamické schopnosti vozu.

Údaj o zrychlení z klidu na 97 km/h (60 mil za hodinu) za 3,7 sekundy a maximální rychlost omezená na 201 km/h dávají tušit, že takových řidičů mnoho nebylo. Výroba prvního modelu Roadster byla ukončena v roce 2012 a celkem bylo vyrobeno asi 2500 kusů.

Tesla Roadster druhé generace

Chtělo by se říci, že se pět let nedělo nic, ale nebyla by to pravda. Vždyť Tesla Motors do roku 2017 začala prodávat úspěšný Model S i Model X a odhalila Model 3. Ředitel společnosti Elon Musk se sice nechal už v roce 2011 slyšet, že se Roadster vrátí do výroby v roce 2014, ovšem natěšení fanoušci značky si museli počkat. A představení tohoto vozu je určitě překvapilo. 16. listopadu 2017 totiž Musk představoval nákladní model Tesla Semi a nový Roadster během této premiéry jakoby mimoděk vyjel z jednoho z návěsů. Nešlo však o produkční verzi, ale o prototyp.

Už jste četli?  Parkování budoucnosti vás oprostí od zoufalého hledání parkovacích míst

Zahájení prodeje bylo původně naplánováno na rok 2020. Dnes se píše na konci letopočtu dvojka a výroba stále nezačala. Už před pěti lety přitom první nedočkavci učinili předobjednávky a za vůz, který neměli šanci vidět, zaplatili zálohu ve výši 50 tisíc amerických dolarů. Zdá se vám to hodně? Očekává se, že cena celého vozu bude asi 200 tisíc dolarů a první série 1000 kusů pak bude dokonce ještě o 50 tisíc dražší.

Co za tu cenu noví majitelé dostanou, už tak trochu tuší. Elon Musk totiž není na slovo skoupý a velikášská prohlášení má rád. V době, kdy se v souvislosti s přechodem na elektromobilitu stává hlavním tématem dojezd na jedno nabití, působí jako z jiného světa proklamace, že Tesla Roadster dokáže mezi dvěma nabíječkami urazit vzdálenost 1000 kilometrů. K tomu má sloužit akumulátor o kapacitě asi 200 kWh. Kvůli baterii a obřímu dojezdu si ale čtyřmístný roadster asi nikdo nekoupí, že? Tady je třeba polechtat čísly ilustrujícími dynamiku.

Nejrychlejší elektroauto

V Tesla Motors to vědí, a tak v roce 2017 vydali vyjádření, podle nějž má Tesla Roadster pokořit stokilometrovou rychlost už 1,9 vteřiny po startu. Tím by šlo o nejrychlejší produkční vozidlo určené k provozu na silnici. Na 161 km/h (100 mil za hodinu) pak zrychlí za 4,2 vteřiny. K přenosu takové síly, kterou bude generovat hned trojice elektromotorů, na asfalt je samozřejmě potřeba pohon všech kol. Zajímá vás maximální rychlost? Prý 402 km/h.

A slovo prý je zatím kámen úrazu celého projektu Tesla Roadster. Představení vozu je zatím posunuto na rok 2023, ovšem množí se hlasy, že ani tento termín není konečný. Problém může spočívat i v tom, že někteří odborníci tvrdí, že dosažení výše uvedených čísel a hodnot je s dnešními technologiemi nemožné. Nechme se tedy překvapit.