Ranní chůze je skvělý způsob, jak si zlepšit zdraví. Přitom stačí pouhých 30 minut intenzivnější chůze denně. Na rozdíl od některých jiných forem cvičení je chůze zdarma a nevyžaduje žádné speciální vybavení ani trénink. Proto se jedná o velice efektivní způsob, jak zlepšit své zdraví. V tomto článku si rozebereme, jak je ranní chůze prospěšná.

Jaké má ranní chůze přínosy pro zdraví?

  • Zlepšuje náladu

Chůze pomáhá zlepšit náladu, protože zvyšuje průtok krve a prokrvení mozku. Má pozitivní vliv na osu hypotalamus-hypofýza-nadledvinky (HPA), což je centrální nervový reakční systém. To je dobré, protože osa HPA je zodpovědná za vaši reakci na stres. Když cvičíte chůzí, zklidňujete své nervy, což může způsobit, že se budete cítit méně ve stresu.

  • Může pomoci zhubnout

Chůze je fyzická aktivita, takže pokud ji provádíte v tempu, které je pro vás pohodlné, tak určitě vydržíte chodit aspoň třicet minut, během kterých můžete spálit spoustu kalorií. V kombinaci se zdravou stravou je chůze skvělým prostředkem k hubnutí.

  • Prevence zdravotních potíží

Chůze může mít řadu přínosů pro vaše zdraví, včetně posílení imunity a prevence zdravotních potíží. Studie ukazují, že 30 minut chůze denně může snížit riziko srdečních onemocnění o 19 procent. Chůze také může pomoci prodloužit délku vašeho života a snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění a některých druhů rakoviny.

  • Posiluje svaly

Chůze může pomoci posílit svaly na nohou. Nejlepších výsledků dosáhnete, když budete chodit mírným až svižným tempem. Zkuste do své chůze zařadit stoupání do schodů či chození do kopce.

  • Budete lépe spát

Pravidelná chůze vám může pomoci lépe spát v noci. Existují spolehlivé důkazy o tom, že adekvátní denní fyzická aktivita pomáhá rychleji usínat a zlepšuje kvalitu spánku.

Jak zařadit ranní chůzi do své rutiny?

Večer před procházkou si připravte oblečení na procházku. Ponožky a tenisky nechte u dveří, abyste je ráno nemuseli hledat.

Zkuste si nastavit budík o 30 minut dříve, abyste ranní chůzi stihli. Vyhledejte si v okolí zajímavý bod, který neznáte, nebo který je naopak váš oblíbený, ať máte lepší motivaci začít.

Pokud máte rádi společnost, tak si najděte kamaráda nebo kolegu, se kterým se budete ráno procházet. Povídání a společná práce vám mohou pomoci udržet motivaci.

Pokud ráno nemáte mnoho času, zvažte, zda by chůze neměla být součástí vaší cesty do práce. Pokud nemůžete jít celou cestu do práce pěšky, zkuste vystoupit z autobusu o zastávku nebo dvě dříve, abyste se mohli projít. Nebo zaparkujte dál od kanceláře, abyste mohli od auta dojít pěšky.

Už jste četli?  Klinické centrum ISCARE otevřelo proktologickou ambulanci

Ranní chůze je velice zdravá také pro novopečenou maminku, protože se jedná často o jednu z mála fyzických aktivit, kterou může maminka po porodu absolvovat. Pokud to počasí umožňuje, tak maminky můžou posadit miminko do nosítka a vydat se na ranní procházku.

ranni-prochazka-s-ditetem-v-nositku

Je lepší ranní chůze po snídaní nebo před snídaní?

Pokud chodíte ráno, možná vás zajímá, zda má chůze před nebo po snídani význam, a zda vám pomůže, pokud máte cíle v oblasti hubnutí. Výzkumy se různí v tom, zda vynechání snídaně zvýší váš metabolismus nebo vám pomůže rychleji zhubnout. Některé výzkumy ukazují, že cvičení nalačno (před snídaní) pomáhá tělu spalovat více tuku.

Záleží však na vašem těle. Pokud se cítíte dobře, když se před jídlem projdete, nebo pokud se váš žaludek cítí lépe, když nejíte, je to v pořádku. Taky můžete zjistit, že se cítíte lépe, když si před procházkou dáte vydatnou, ale zdravou snídáni.

Mnohem důležitější je, jak vaše snídaně vypadá. Možností je dnes celá řada. Cereálie jsou na snídani před či po fyzické aktivitě velice oblibené. Pokud vám nevyhovuje živočišné mléko, zkuste rostlinné mléko, které si můžete dokonce sami vyrobit. Jednoduché na přípravu je domácí ovesné mléko či domácí kokosové mléko.

Nezapomeňte na správnou techniku

Ačkoliv si myslíme, že správná technika chůze je samozřejmost, tak ne vždy je to pravda. V ideálním případě byste měli při chůzi vypadat takto:

  • Hlava je vztyčená. Díváte se dopředu, ne na zem.
  • Váš krk, ramena a záda jsou uvolněné, nikoliv strnule vzpřímené.
  • Volně kmitáte rukama s mírným ohnutím v loktech. Mírné pumpování rukama je v pořádku.
  • Břišní svaly jsou mírně zatnuté a záda jsou rovná, nikoliv prohnutá dopředu nebo dozadu.
  • Chodíte plynule, přetáčíte nohu z paty na špičku.

Jaké vybavení potřebujete?

Chůze je levná a účinná forma cvičení. Nevhodný typ obuvi nebo způsob chůze však může způsobit bolesti nohou nebo holení, puchýře a poranění měkkých tkání. Dbejte na to, aby vaše obuv byla pohodlná. Nemusíte investovat do drahých speciálních bot, ale sportovnější obuv je namístě. Vybavení na chůzi však lze pořídit levně, když si vyberete ten správný obchod. Pokud je to možné, choďte raději po trávě než po betonu, abyste lépe tlumili nárazy.

Pro budování zdatnosti, a hlavně zdravého těla a psychické pohody se vyplatí zařadit i další fyzickou aktivitu. Poradíme, jak cvičit doma nebo jak začít běhat, a kdy je nejlepší čas na cvičení. Chystáte-li se shodit nějaké to kilo, přečtěte si také, jaký je nejlepší sport na hubnutí.