Zajímáte se o vitamíny, minerály a vůbec podporu svého zdraví? Pak vás možná některé z následujících informací překvapí, anebo získáte cenné informace, které podpoří vaše zdraví.

  • Při vykouření jedné cigarety se zničí 25–100 mg vitaminu C.
  • Mléko se syntetickým vitaminem D (což je prakticky skoro všechno trvanlivé mléko) může ochuzovat organizmus o hořčík.
  • Jeden šálek ledové kávy se smetanou obsahuje více kofeinu než Coca-Cola.
  • Lidé žijící většinu života v zakouřených městech nemohou získávat vitamin D přirozeným způsobem pomocí ultrafialového záření obsaženého ve slunečním světle.
  • Většina starších osob má málo vitaminu D, jednak ho získává z potravy méně, než by potřebovala, a také proto, že mají nedostatek sluníčka.
  • Klidná a šťastná hodinka denně je cennější než pár skleniček koncentrovaného alkoholu, který zničí vitamin B1, B6 a kyselinu listovou.
  • U žen i jedna sklenička denně zvyšuje riziko vzniku rakoviny tlustého střeva a prsu, protože alkohol zabraňuje vstřebávání kyseliny listové.
  • Osmdesát procent starších žen trpí nedostatkem vápníku.
  • Děti potřebují 1,5 až 2krát více bílkovin na kg hmotnosti, kojenci dokonce 3krát více.
  • Odborníci hledající příčiny rakoviny zjistili, že vitaminy C, E a některé chemické látky nazývané indoly, které se nacházejí v zelí, růžičkové i obyčejné kapustě a v zelenině ze skupiny brukvovitých, výrazně omezují působení karcinogenů.
zdravy-zivotni-styl-zajimavosti
  • Vitamin B1 pomáhá při mořské nemoci.
  • Jestliže vaše strava obsahuje velké množství bílkovin, potřebujete současně větší množství vitaminu B6.
  • Cibule, česnek, pórek a ředkvičky obsahují látku alicin, která je jakýmsi přirozeným antibiotikem ničícím škodlivé mikroorganizmy a chránícím přirozenou střevní flóru.
  • Acylpyrin zvyšuje až třikrát vylučování vitaminu C.
  • Devět pekanových ořechů denně zaopatří vaše tělo dostatečným množstvím vitaminu F.
  • Zvýšená spotřeba potravy obsahující umělá barviva a konzervační látky může snižovat účinnost imunitního systému.
  • Arašídy obsahují enzym, který zpomaluje trávení bílkovin.
  • Otruby nepatří k výživným potravinám, ale obsahují vlákninu.
  • Těstoviny balené v průhledném celofánu ztrácejí výživovou hodnotu.
  • Změkčovače vody mohou zvyšovat denní příjem soli.
  • Borůvky, ostružiny a červené zelí jsou lépe stravitelné vařené.
  • Červená a žlutá cibule, červené vinné hrozny a brokolice obsahují quercetin, látku, která potlačuje růst rakovinných buněk dříve, než začnou vytvářet nádor.
  • Olivový olej a rostlinný tuk ze semen kanoly obsahují mnoho nesaturovaných mastných kyselin, a proto působí preventivně při ohrožení srdečními a cévními chorobami.
  • Nejlepším způsobem, jak se zbavit přebytku sodíku, je vyplavit jej vypitím šesti až osmi sklenic neslané vody.
  • Podle některých názorů souvisí používání zubních past, do kterých se přidávají krystalické láky obrušující zuby, se vznikem některých střevních onemocnění, jako je ulcerativní kolitida, Crohnova nemoc a dráždivé tlusté střevo. Vyplachujte si řádně ústa po čistění zubů.
  • Miliony žen užívají pilulky proti otěhotnění a přitom netuší, že si snižují hladinu vitaminu B6, B12, kyseliny listové a vitaminu C. (Platí jen pro některé typy pilulek.)
Už jste četli?  Krevní tlak v těhotenství a riziko preeklampsie
potravinove-doplnky-zajimavosti
  • Nejnovější statistiky společnosti Liga proti rakovině ukazují, že nekuřáci se dožívají až o 11 roků více než kuřáci.
  • Minerál bor (nacházející se v jablkách, v hroznech a grepech) zpomaluje u starších žen vyplavování vápníku z kosti. Pomáhá také udržovat hladinu estrogenu na dostatečné výši.
  • Tím, že nebudeme pít černou kávu, snížíme riziko vzniku rakoviny jícnu. Tanin, který obsahuje káva i čaj, je podezřívaný z kancerogenních účinků. Ale mléčná bílkovina jej sráží do formy, která se nemůže vstřebat.
  • Mrkev zabraňuje tvorbě sklerotických plátů v tepnách a ta brání vzniku ischemické choroby srdeční. Jezte větší množství mrkve denně a získáte tak 11 000 I.U. (mezinárodních jednotek) vitaminu A z karotenu.
  • Bylo zjištěno, že osoby, které pijí minerální vody a místo cukru užívají jeho náhražky, aby nahradily tento kalorický výpadek, podvědomě zvýšily příjem tuku o 11 %.
  • Čištění zubů během jedné hodiny od vypití pravidelné sklenky minerální vody (nebo kteréhokoli nápoje, který je kyselý a současně chudý na vápník) může vyvolat tvorbu plaku, jenž zvyšuje kazivost zubů.
  • Jestliže sníte alespoň polovinu cibule denně, snížíte riziko rakoviny žaludku o 50 %. Cibule obsahuje alylové sulfidy, které neutralizují látky vyvolávající rakovinu.
  • Dvě až čtyři porce tomatové omáčky týdně snižují u mužů nebezpečí vzplanutí rakoviny prostaty díky antioxidantu lykopen, jenž se ve výrobcích z rajčat nachází v obrovském množství.
  • U většiny lidí klesá v pubertě hladina enzymů na trávení mléka, proto se mohou v dospělosti objevit po pití mléka nepříjemné pocity jako nadýmání i poruchy trávení.
  • Používáním doplňků obsahujících vitamin E se snižuje riziko ischemické choroby srdeční.
doplnky-stravy-zajimavosti
  • Vegetariáni, v jejichž stravě se objevují 5krát i vícekrát týdně ořechy, jsou mnohem méně ohroženi onemocněním srdce než osoby, které je jedí méně než jednou v týdnu.
  • Dlouhodobá studie ukázala, že denní dávka vitaminu C snižuje riziko vzniku šedého očního zákalu.
  • Flavonoidy v červených vinných hroznech jsou více než tisíckrát silnější než vitamin E při snižování hladiny LDL-cholesterolu a při potlačování jeho oxidace.
  • Aminokyselina arginin posiluje erekci.
  • 100 mg fosfolipidového doplňku denně pomůže zachovat paměť i ve vyšším věku.
  • Nedávný výzkum ukázal, že selen zpomaluje rozvoj nemoci AIDS.
  • Syndrom karpálního tunelu a hormonální nerovnováha může ukazovat na nedostatek vitaminu B6.
  • Antioxidant N-acylcystein (NAC) působí na začátku chřipky silněji než vitamin C.
  • Hořčík podporuje svalovou relaxaci.
  • Poslední studie ukázaly, že muži, kteří pijí více než čtyři sklenice vody denně, snižují riziko rakoviny tlustého střeva o 32 %.
  • Podávání vysokých dávek steroidů při léčení astmatu může způsobit šedý zákal a ztrátu kostní hmoty vedoucí až k osteoporóze.
  • Osoby, které jsou týden i více upoutané na lůžko, potřebují větší dávky vápníku, protože dlouhodobá nečinnost oslabuje hustotu kostí.

Prevencí mnoha nemocí nejsou pouze vitaminy a minerály. Víte, co jsou nutraceutika?