V životě někdy přijdou chvíle, kdy se člověk ocitne ve stresu a ten, ať už je krátkodobý či dlouhodobý má ve zvyku kazit nám poklidný spánek. V hlavě víří myšlenky jako nekonečný kolotoč a ať se snažíte sebevíc, spánek se ne a ne dostavit. A ačkoli patří stres mezi ty nejhlavnější rušiče spánku, klidnou noc nám může zhatit hned několik dalších faktorů. Hektický způsob života bez pravidelného odpočinku, změna času při cestování, nebo i nepravidelný spánek mohou vést k tomu, že se v noci jen zoufale převalujete. V následujících řádcích se vám pokusíme nastínit tipy, jak usnout, ale hlavně, a to je důležité, jak usnout bez prášků pomocí jednoduchých technik a přírodní cestou. V těchto chvílích se člověku hodí rady, jak snadno usnout. A věřte, že to jde!

Jak usnout ve stresu? S bylinkami!

Bylinky odpradávna řeší většinu lidských i zvířecích neduhů. I přesto však mnoho lidí sáhne, v domnění, že jde o efektivnější řešení, po jednodušší variantě. Po prášku. Ve skutečnosti jsou však bylinky mnohem lepším řešením, a to hned z několika hledisek.

  • Ve výsledku vyjde léčba nespavosti bylinkami levněji než léky. Ačkoli se první investice může zdát vysoká, bylinky vám vydrží déle než balení léků.
  • Jde o přírodní léčbu a víte, co do těla dáváte.
  • Namícháte si přesně to, co vyhovuje konkrétně vašim potřebám.
  • Z dlouhodobého hlediska mají příznivý vliv na celkový stav organismu.

Po jakých bylinkách sáhnout

Mezi nejprospěšnější bylinky, co se spánku týče, patří meduňka, heřmánek, kozlík lékařský, třezalka tečkovaná a mučenka pletní. Především pak proto, že většina z nich působí i na zklidnění nervů a uvolnění organizmu, což jsou také nejčastější důvody, proč nemůžeme usnout. Pokud Jste vystresovaní po celý den, je ideálním řešením vypít denně alespoň tři šálky čaje z těchto bylin. Pokud však máte problémy vyloženě jen se spánkem a jinak se celkově cítíte v pořádku, postačí i jeden šálek alespoň půl hodiny před spaním. Pokud se necítíte na to si směs míchat sami, v lékárnách, prodejnách sypaných čajů, nebo i na internetu koupíte už hotové a kvalitní směsi z výše zmíněných rostlin.

Už jste četli?  Jak nastartovat lymfatický systém
jak-rychle-usnout

Techniky pro rychlejší usínání

Metoda dýchání 4-7-8

Jedná se o metodu dýchání vyvinutou doktorem Andrewem Weilem, která má za úkol dostat tělo do hluboké relaxace a pomoci tak s rychlým usínáním.

Provedení metody: Metodu provádějte ideálně vleže. Ujistěte se, že máte klid, leží se vám pohodlně a nic vás neruší. Poté položte špičku jazyka na horní patro těsně za přední zuby, kde by měla zůstat po celou dobu a řiďte se následujícími kroky:

  1. Se zavřenými ústy vdechujte vzduch nosem po dobu 4 vteřin.
  2. Poté na 7 vteřin zadržte dech
  3. S pootevřenými ústy vydechujte foukavým zvukem po dobu osmi sekund.
  4. Celý postup opakujte, dokud neucítíte, že na vás jde spánek.

Metoda řízené meditace

Takovéto meditace lze najít na internetu. Jde o velice přístupnou a jednoduchou metodu, která spočívá v tom, že člověk, který meditaci namlouvá vás klidným hlasem dovede k naprostému uvolnění svalů od ušních lalůčků až po palce na nohách, což vede přirozeně k tomu, že se vám bude chtít spát.

tipy-jak-usnout

Další tipy, jak rychle usnout

  1. Pusťte si audioknihu, nebo nějaký zajímavý podcast. Monotónnost hlasu má jedinečnou schopnost člověka uspat.
  2. Před spaním se protáhněte, nebo si zacvičte jógu, tělo tím zrelaxujete. Nemělo by však jít o nijak intenzivní cvičení, to by vás naopak probralo a chytli byste druhý dech.
  3. Mějte rutinu (choďte spát pravidelně ve stejnou dobu a spěte alespoň sedm a půl hodiny)
  4. Dbejte na to, v jakém prostředí spíte! Máte v ložnici dostatek klidu, ticha a tmu? Máte kvalitní polštář a lůžkoviny ve kterých se vám spí pohodlně?
  5. Alespoň hodinu před spaním se snažte vyhýbat elektronice. Nedívejte se na televizi, ani do telefonu, raději si čtěte knihu, nebo si udělejte wellness večer. Zkrátka se věnujte čemukoli, co vás unaví a zrelaxuje.
  6. Mějte přes den dostatek fyzické aktivity, tělo se tak unaví a usínání bude večer mnohem jednodušší. Ideální je pohyb na čerstvém vzduchu.

Rady na závěr:

  • Regulujte denní množství kofeinu. Kávu pijte nejdéle do tří hodin odpoledne, poté ji raději vyměňte za čaj bez kofeinu.
  • Večer se vyhněte těžkým jídlům a cukrům – před spaním určitě nepotřebujete zbytečnou energii navíc. Zkuste třeba naše tipy na zdravé večeře.