Rovinatá krajina mezi Pardubicemi a Hradcem Králové je přímo protkána frekventovanými cyklotrasami. Pojedete převážně po silnicích nebo jen v lehčím terénu. Během cesty můžete navštívit celému kraji dominující Kunětickou horu a hrad. Zpátky se můžete vrátit přímým vlakem.

Co vás na výletě čeká?

Sedněte ideálně na trekingové kolo a vydejte se na 26kilometrovou trasu z Pardubic do Hradce Králové. Cesta není náročná, s mírným převýšením 100 metrů. A když vás po cestě zmůže žízeň, občerstvení najedete na následující místech:

• Pardubice,
  • Brozany
  • Kunětická hora
  • Němčice,
  • Bukovina nad Labem
  • Vysoká nad Labem,
  • Hradec Králové

Kudy vede trasa výletu?

Pardubice, Brozany, Ráby, Kunětická hora, Němčice, Dříteč, Bukovina nad Labem, Vysoká nad Labem, předměstí Třebeš, Hradec Králové – Velké náměstí, Hradec Králové – hl. n.

Výlet můžete začít přímo v centru Pardubic. Pokud jste přijeli vlakem, od hlavního nádraží se k němu snadno dostanete podle městských ukazatelů. Z Pernštýnského náměstí se tedy nejprve vydejte Zámeckou ulicí směrem k zámku, u něj se napojte na CT 24. Po ní objedete zámek a poté se přes zdymadla dostanete na druhý břeh. Zde odbočíte na rozcestí doprava směrem ke kempu, který trasa míjí, a pokračuje dál se značením 24/4125 po cestě těsně podél říčního břehu.

Asi po 2,5 km od mostu přes Labe zahněte doleva po CT 24. Dorazíte do Brozany, kde již vyjedete na silnici a dáte se po ní doprava. V následující vesnici, Rábech, se držte na hlavní, tedy mírně vlevo, Kunětická hora se již tyčí přímo nad vámi. Nahoru k hradu trefíte snadno, ještě na úpatí hory můžete navštívit zdejší muzeum perníku a pohádek a pak pokračovat v cestě do Hradce.

Ta vede stále na sever, tedy nejprve do Němčic, kde se nabízí dvě varianty trasy. Silniční vede rovně po CT 24 na Dříteč a Bukovinu, druhá se střídajícími se lehce terénními úseky pak doleva po CT 4124 na Hrobice (od Opatovic již pod označením 4039). Za Vysokou nad Labem se obě cesty asi po 8 km spojí a po CT 24 již máte před sebou poslední část cesty, nejprve přes předměstí Třebeš a pak okraj Hradce Králové až do samotného centra města.

U fakultní nemocnice ležící u silničního okruhu se napojte na městskou cyklostezku, na silničním okruhu se dejte vlevo. Po mostě se dostanete přes Labe a za mostem jeďte doprava, souběžně s červenou turistickou značkou. Upozorňujeme na v současnosti měnící se značení ve městě, v případě potřeby se stačí držet směru a případně běžného městského značení směrem na centrum, které není těžké najít. K Velkému náměstí se dostanete po Pražském mostě.

Už jste četli?  Tipy na dovolenou v tuzemsku

K hlavnímu nádraží se pak budete vracet zpět přes Pražský most, nejpříměji vede Gočárova třída, turisticky, a i cyklisticky neznačená. Je zde však potřeba počítat s větším silničním provozem, a proto se určitě hodí obyčejná mapka z infocentra (v budově radnice na Velkém náměstí), díky níž budete moci dobře poznat město a případně najít alternativní cestu k nádraží. Do Pardubic jezdí četné přímé vlaky.

na-kole-do-hradce

Hradec Králové a jeho památky

V místech současného Hradce Králové existovala obydlená osada již v pravěku a době římské. V 10. století zde měli své sídlo Slavníkovci. Roku 1225 se Hradec stal svobodným královským městem. Počátkem 14. století byl zařízen jako věnné město českých královen, zalíbení v něm nalezly především Eliška Rejčka a Eliška Pomořanská.

Od 14. století je Hradec se svým historickým jádrem přirozeným, vojensky i politicky vlivným centrem regionu s vysokou úrovní vzdělanosti a kultury. Významnou roli sehrál Hradec za husitské revoluce, při které se postavil na stranu Jana Žižky. Ten byl roku 1424 pochován v chrámu sv. Ducha. Tato stavba pochází z počátku 14. století. Jedná se o gotickou cihlovou budovu, skládající se ze tří lodí. Posledních stavebních úprav se chrám dočkal během druhé světové války.

Návštěvníci Hradce Králové mohou obdivovat také dominantu města Bílou věž, renesanční kampanilu vystavěnou v letech 1574-80, nabízí se z ní výhled na celé město. Hradec Králové se pyšní také Biskupským palácem, unikátní barokní stavbou z počátku 18. století. Dále starou radnicí či synagogou.

Turisté se mohou o historii celého regionu dozvědět více v Muzeu východních Čech, jež sídlí v secesní budově navržené Janem Kotěrou. Počátky muzea v Hradci Králové spadají do roku 1880, kdy bylo založeno městské muzeum. Vedle dlouhodobých expozic muzeum pořádá ročně přibližně 10 až 15 tematických výstav a mnoho dalších kulturních a společenských akcí, vydává periodické i neperiodické publikace a organizuje odborné konference a semináře. Od roku 1993 je součástí muzea též Památník bitvy u Chlumu roku 1866.

www.ic-hk.cz

Muzeum východních Čech:

telefon 495 512 391,

495 512 392,

info@muzeumhk.cz,

www.muzeumhk.cz

Mrkněte i na další tipy na výlet nebo si projděte nejlepší cyklostezky na Moravě, které stojí za to!