Střevní chřipka je zánětlivé onemocnění žaludku a střev, způsobené viry, bakteriemi a méně často parazity. Šíří se poměrně rychle, přepadnou vás nepříjemné symptomy jako zvracení, průjem, horečka, bolesti svalů a kloubů, únava. Co jíst při střevní chřipce?

Důležitý je pitný režim a dietní opatření

Tělo potřebuje především doplnit tekutiny, které ztrácí. Běžně člověk vypije okolo 2 l, v průběhu onemocnění je třeba spotřebu navýšit. Vhodný je černý nebo bylinný čaj, který může být mírně oslazen hroznovým cukrem. Popřípadě neperlivá voda. V lékárně se dá pořídit rehydratační roztok. 

Dalším důležitým krokem je upravit stravu. První den zcela vynechte jídlo a dostatečně pijte. Druhý den už zkuste něco sníst, tělo potřebuje energii na uzdravení a doplnit minerály. Jejich nedostatek může způsobit malé nepříjemnosti, jako je tik v oku, ale má také vliv na imunitu, která je bez jejich dostatečného příjmu ještě více oslabená. Které potraviny jsou vhodné?

  • Rýže: rýžový odvar nebo mixovaná kaše
  • Mrkev: dušená nebo vařená, vhodný je také nemastný, lehce osolený zeleninový vývar
  • Banán: můžete ho rozmačkat nebo naškrábat, aby byl lépe stravitelný
  • Pečivo: bílé pečivo (ne čerstvé), suchary nebo dětské piškoty
  • Kaše či pyré: v dalších dnech, pokud je vám lépe, můžete zkusit bramborovou kaši, jablka (pyré nebo strouhaná)
  • Maso: zhruba po 6-7 dnech, pokud jste bez potíží, zařaďte do jídelníčku libové maso (krůtí, králičí, kuřecí nebo libovou šunku)

Naopak se vyhněte těžkým, tučným, smaženým a kořeněným pokrmům. Z jídelníčku také vyřaďte na pár dní mléko a mléčné výrobky, čerstvé pečivo, luštěniny, nadýmavá jídla. Trávení neprospěje ani ovoce a zelenina se slupkou nebo semínka. 

strevni-chripka-co-pit

Nic neuspěchejte

I když už se cítíte dobře a potíže ustoupily, ještě raději zhruba týden nebo dva dodržujte dietní režim. Vaše trávení potřebuje čas na zotavenou, jinak se může stát, že se vám rekonvalescence protáhne nebo se průjem vrátí. V lékárně vám poradí vhodná probiotika pro obnovu střevní mikroflóry. 

Už jste četli?  Jak nastartovat lymfatický systém