Práce z domova je oblíbeným benefitem i řešením, jak omezit nutnost cestování do práce a osobní kontakt. Jenže i přes všechny první známky, že je home office úžasným výmyslem, je potřeba zmínit, že tento způsob výkonu práce má své nástrahy a nemusí být vhodný pro každého.

Špatně nastavená pravidla na home office

Home office není dovolená. Bohužel někteří zaměstnanci vidí v možnosti pracovat z domova příležitost, jak si trochu odpočinout a nevěnovat práci takové úsilí. Samozřejmě, že pokud jsou všechny úkoly splněné dříve, není důvod sedět před počítačem a hypnotizovat obrazovku.

Aby celý tento systém mohl fungovat, je potřeba vyladit postupy zadávání a kontroly práce. Zaměstnavatel by měl připravit odpovídající objem práce. Také si dopředu určete pravidla, jestli na home office budete dodržovat pracovní dobu, nebo stačí, když zadané úkoly splníte kdykoliv během dne. Správně připravené a hlavně z obou stran dodržovaná pravidla jsou polovinou úspěchu práce z domova.

Nedostatečná komunikace a kontrola práce

V pondělí dostanete zadané úkoly, během týdne zaměstnavatel nepřidává žádné připomínky ani nekontroluje splnění. V pátek najednou zjistíte, že polovinu věcí je potřeba předělat, dodělat nebo upravit, takže místo klidného konce týdne vystresovaně sedíte doma za počítačem a pokoušíte se dohnat všechno možné.

homeoffice

Protože jde o práci na dálku, je potřeba nezanedbat komunikaci. To, co byste normálně řešili ústně, proberte po telefonu, přes aplikace nebo chat k tomu určený. Pravidelná kontrola práce pomáhá udržovat správný směr a tempo. I to je důležitý parametr pro úspěšné fungování home office.

Odbíhání a neustálé rozptylování

Když pracujete z domu, můžete snadno získat pocit, že nejdříve musíte udělat i jiné věci. Jenže do běžné pracovní doby nepatří umývání oken ani praní prádla nebo zdlouhavé vyvařování složitého oběda, jako je bernaise omáčka. Vyčleňte si čas pouze na práci a ten důsledně dodržujte. Zároveň si předem připravte seznam úkolů, které je potřeba daný den splnit. Nechte si prostor i na nečekané úkoly, které vám může zaměstnavatel zadat během dne. V čase vyhrazeném pouze pro práci si zkuste vypnout notifikace a pokuste se poprosit ostatní lidi v domácnosti, aby vás nerušili.

Už jste četli?  7 tipů, jak v domácnosti ušetřit
home office

Nevhodně uzpůsobené pracovní místo

Máte v práci pěkný stůl, prostornou pracovní plochu a výbornou kancelářskou židli, ze které nebolí záda? Potom se doma při sezení u jídelního stolu můžete cítit po čase trochu nepohodlně. Jedním z úspěchů pro home office je vytvoření místa určeného na práci. Zde by mělo být vhodné vybavení a podmínky, tak aby vás po sezení nebolela záda. Dobrým nápadem, jak si práci na počítači z domova zpříjemnit, je pořízení výškově polohovatelného stolu. Ten se dá nastavit i pro práci ve stoje, takže budete střídat polohy a snížíte riziko bolestí. Důležité však je, abyste věděli, jak správě za počítačem sedět.

V ideálním případě je dobré mít pro domácí kancelář vyhrazenou celou jednu místnost. Když vejdete dovnitř, automaticky se ocitáte v práci i přesto, že jste stále ve svém bytě. Toto prostorové oddělení práce o běžného rodinného života má výborný dopad na psychiku a sebevědomí a umožňuje lepší soustředěnost pro pracovní výkon.