Veganství je pro běžnou veřejnost především otázkou absence konzumace živočišných produktů. Ve skutečnosti se však jedná o komplexní životní styl. Co to znamená v praxi, pokud se rozhodnete stát se veganem?

Co obnáší veganství

Vyznavači veganství v principu odmítají veškeré živočišné produkty. Z hlediska stravování to tak znamená vzdát se všech druhů masa a jatečných produktů, dále také mléka a mléčných výrobků, vajec i medu. Veganský jídelníček však nemusí být významně chudší než u člověka, který maso konzumuje. Především se skládá z luštěnin, obilovin, ořechů, semen, ovoce, zeleniny, hub, bylinek, koření a výrobků z nich. Dostatečná pestrost i pokrytí důležitých živin je plnohodnotně zajištěno.

Veganství se ale nepromítá pouze do toho, co si pokládáme na talíř. Do takto koncipovaného udržitelnějšího životního stylu patří rovněž veganská kosmetika a oděvy, vybavení domova, odmítání živočišných složek v lécích a další. Proč se lidé stávají vegany:

  • Důvody pro vyloučení živočišných produktů jsou primárně etické. Vegan se snaží zamezit utrpení zvířat (hlavně hospodářských zvířat v průmyslových velkochovech). Navíc taktéž takový životní styl zahrnuje i odmítání drezúry zvířat v cirkusech, provozování vodních akvárií, koňské či psí dostihy a jiné formy využívání zvířat pro lidskou zábavu.
  • Mimo to se jedná o celkově udržitelnější přístup k hospodaření. Veganství přistupuje ohleduplněji k využívání zemědělské půdy. Dostupná srovnání uvádějí, že na vyprodukování 1 kg masa je totiž zapotřebí až 1 kg rostlinného zdroje.
  • Dále mohou ve prospěch veganství hovořit zdravotní důvody. Pouhá změna životosprávy může přispět ke snížení krevního tlaku a hladiny cholesterolu, napomoci eliminovat výskyt civilizačních chorob a chronických zdravotních problémů.

Více o veganském životním stylu, produktech a receptech objevíte např. na webu dm drogerie, která se dlouhodobě zajímá o udržitelnost a v sortimentu najdete řadu veganských produktů.

Žádné živočišné produkty v šatníku ani v koupelně

V šatníku vegana tak pochopitelně nenajdete ani materiály živočišného původu, jako jsou kůže, vlna, kožešiny, peří nebo hedvábí. Příznivci veganství se vzdávají oblečení i obuvi vyrobeného z výše uvedených materiálů. Dávají si pozor např. i na barviva vyrobená z hmyzu, kterými mohou být látky barvené.

Už jste četli?  Babské rady na pískání v uších

Pravidlem je též používání speciální veganské kosmetiky. To v praxi znamená, že i ze všech těchto produktů jsou vyloučeny složky živočišného původu. Opět přitom můžeme říct, že veganská kosmetika je stejně kvalitní, výživná a pečující jako ta tradiční. Samozřejmostí by mělo být i to, že výrobky tohoto druhu nejsou testovány na zvířatech. V EU došlo k zákazu již v roce 2004, a to nejprve v podobě zákazu testování jednotlivých složek. Od roku 2009 se nesmí testovat ani hotové výrobky. Dostupné statistiky však uvádějí, že v až 80 % zemí je situace odlišná. Podobná praxe se uplatňuje hlavně v Číně. Spotřebitel, který chce nakoupit z tohoto pohledu nezávadné produkty, by se tak primárně měl řídit podle označení. Asi nejčastěji se tak setkáte s logem králíčka mezinárodní organizace Cruelty Free International, která uděluje certifikaci HCS.

Jak spolehlivě poznat veganskou kosmetiku

Přímo veganskou kosmetiku označují další certifikáty, jako je například Vegan Trademark. Ovšem pozor, veganská kosmetika automaticky nemusí deklarovat, že není testovaná na zvířatech. Je tak potřeba jednoduše sledovat oba typy značení. Organizace PETA pak také uděluje certifikáty Cruelty Free a Cruelty Free Vegan.

Musíme si ale uvědomit, že značka může být veganská a netestující na zvířatech, i když nenese certifikace. Je to dáno tím, že vlastnictví certifikátu může být spojeno s vyššími náklady, což se zejména malým výrobcům nevyplatí. Přesto mohou k výrobě svých přípravků přistupovat eticky. Lze tedy říct, že spotřebitel by se měl snažit o značce zjistit co nejvíce informací.

Mimo to také platí, že obdobně vegansky lze pojmout také ostatní produkty ze segmentu drogerie pro péči o domácnost. S označením vegan tak zakoupíte i přípravky na mytí nádobí, prací prostředky, čisticí prostředky, osvěžovače vzduchu či leštidla na nábytek.