Otevřené bankovnictví tu máme již od roku 2019. A postupně si na něj zvykáme nejen my, klienti bank, ale i obchody nebo třeba poskytovatelé půjček. A právě u půjček se dnes zastavme a podívejme se, jaké výhody s sebou otevřené bankovnictví nese právě pro nás, žadatele o úvěr.

Co je vlastně otevřené bankovnictví

Služba často nazývaná jako „otevřené bankovnictví“ byla na evropském trhu platebních služeb zavedena směrnicí s označením PSD2. Hlavními změnami, které přinesla, je dostupnost informací o zákazníkovi pro prodejce nebo poskytovatele úvěrů, k tomu však i zvýšené nároky na kontrolu identity zákazníka – a to nejen při platbách online.

Třetí změnou je tzv. multibanking. Jedná se o možnost propojit si více účtů od více bank do jednoho internetového bankovnictví. Lidé tak mohou všechny své účty spravovat z toho bankovnictví, které je jim nejbližší, nejlépe se jim ovládá. A není nutné se hlásit do několika bankovních aplikací za sebou, jakmile potřebujeme provést více úkonů ve více bankách, nebo třeba jen shlédnout historii či stav na různých účtech.

Rozhraní pro poskytnutí informací o účtu

money-transfer-banking

Banky mají od roku 2019 povinnost přizpůsobovat se postupně této směrnici a tzv. multibanking zavádět. Běžný uživatel si PSD2 směrnice sice všiml spíše ve spojení se změnou přístupu do jeho online bankovnictví, ale poskytovatelé půjček se zaměřili na zcela jinou oblast otevřeného bankovnictví: na rozhraní pro poskytnutí informací o účtu.

Díky tomuto rozhraní je teď žádost o půjčku bez doložení příjmu ještě snazší. Klient totiž nemusí k online formuláři přikládat ještě i výpisy z účtu. Stačí udělit souhlas, aby poskytovatel mohl do historie žadatelova účtu nahlédnout sám. Aktuální seznam poskytovatelů půjček bez papírového dokládání příjmů najdete na tomto místě. Ne všichni ale rozhraní používají.

Už jste četli?  Sušení ovoce, ale i dalších potravin, nebylo nikdy snazší

Jak postupují finanční domy, které si historii klientova bankovnictví ověřují samy?

Postup je v tomto případě poměrně snadný. Nebankovní společnosti, které jako první začaly s využíváním „rozhraní pro poskytnutí informací o účtu“ právě pro účely ověřování žadatelovy bonity, využívají speciální aplikace (Instantor, Kontomatik, Nordigen, TelcoScore apod).

Ty jim historii účtu zobrazí. Ale nic víc. Uživatel aplikace neuvidí ani žadatelova osobní data, a samozřejmě ani nezíská možnost s účtem jakkoliv manipulovat. Jde o pouhé zobrazení položek z bankovního účtu tak, jak tady plynuly v období zadaném ke zobrazení.

Aby mohli poskytovatelé půjček takto postupovat, musí klient se vstupem do historie svého bankovnictví souhlasit – a souhlas vyjádřit během online komunikace při žádosti o úvěr. Většinou se jedná o podpis formou ověřovacího kódu zaslaného jako SMS

otevrene-bankovnictvi-vyhody

V čem hledat největší výhodu? V úspoře času a stresu

Žadateli díky možnosti využít PSD2 odpadá nutnost hlásit se do bankovnictví, vyhledávat v něm a pořizovat výpis z účtu za poslední 1 až 3 měsíce (podle požadavků poskytovatele). Tím odpadá i spousta stresu a obav z toho, jestli bude výpis z účtu správně vygenerován a jestli uživatel bankovnictví celý tento proces vůbec zvládne. Ti žadatelé, kteří by jinak posílali výpis z účtu jako fotografii papírového výpisu z banky, mají ušetřenu agendu s pořizováním fotek a jejich přenášením do online žádosti.

Zajímají vás další tipy z oblasti bankovnictví? Podívejte se třeba, kolik vám reálně vynese úrok na spořicím účtu.