Vznik nového života je tím největším zázrakem, který jako lidé můžeme zažít, o tom zkrátka není pochyb. K samotnému početí někdy může vést klikatá cesta, a ačkoli je těhotenství krásným procesem, je nutné mít se v některých ohledech na pozoru. Zejména se jedná o začátek těhotenství, tj. první trimestr, kdy je ontogeneze plodu ještě velmi křehká. Jak se říká, nic se nemá přehánět, existují ovšem některé zásady, které bychom jako nastávající rodiče měli pro podporu správného vývoje našeho miminka dodržovat. Co je to nejdůležitější, na co si dát pozor na začátku těhotenství?

Začátek těhotenství aneb jak přežít první trimestr

Úplný počátek těhotenství začíná prvním dnem, kdy probíhala poslední menstruace před početím. První trimestr potom končí 13. týdnem ode dne početí. Obecně je známo, že přesně v tomto období by měla nastávající maminka, ale i její okolí, být co nejobezřetnější. Uvnitř jejího těla se totiž formuje zatím ještě vývojově neúplný človíček, který je v průběhu svého růstu ovlivňován jednak genetickým základem rodičů, zároveň ale i chováním a návyky, které zejména budoucí rodička má.

Pravidlem číslo jedna je zůstat v klidu. Stres je v obecné rovině strůjcem negativních procesů v organismu člověka, a protože plod je nyní součástí organismu maminky, přenáší se se tyto vlivy i na něj. Nervozita na začátku těhotenství je přirozená, je však potřeba jí udržet v rozumné mezi. Asi největším strachem na začátku těhotenství bývá pro ženy obava z toho, že se plod v jejich těle neudrží. Je sice pravda, že plod je v této fázi opravdu nejzranitelnější, nicméně je důležité si říkat, že co se má stát, se stane. Proto je dobré se v těhotenství soustředit spíše na to, abychom správný vývoj ovlivnili, jak nejlépe můžeme, nad tím ostatním, co ovšem není v naší moci, je zkrátka lepší příliš nepřemýšlet.

Co se nesmí v těhotenství

Je jasné, že těhotenství je pro každou ženu zkrátka velkou změnou v jejím organismu. Stejně jako chování maminky má vliv na plod v jejím bříšku, tak i její tělo je naopak silně ovlivňováno plodem a jeho výživou. Aby dítě i maminka zvládly těhotenství co nejlépe, je dobré držet se osvědčených rad a poznatků, díky kterým lze riziko potenciálních problémů alespoň o trochu snížit. Jakých oblastí by se obezřetnost měla týkat?  

1.      Strava

Ihned při první kontrole u gynekoložky je nastávající mamince řečeno, aby začala doplňovat potřebné vitamíny a minerály, které prospějí vývoji plodu i jí samotné. Zejména se jedná o kyselinu listovou, která slouží jako prevence rozštěpových vad plodu, ideální je však užívat komplexní doplňky stravy pro těhotné, které v sobě obsahují více druhů pomocných látek.

Už jste četli?  Keto dieta: Co to je a jak začít?

A pak přichází na řadu to, jakým potravinám a nápojům se raději vyhnout. Jsou to především syrové výrobky, které mohou být kontaminovány škodlivými bakteriemi (např. listérie) – tzn. tepelně neupravené uzeniny, syrové maso, měkké dlouze zrající sýry apod. Dále se také doporučuje omezit konzumaci ryb, u kterých může být vyšší obsah rtuti. Co se nápojů týče, ideálně by se těhotné ženy měly co nejvíce distancovat od kávy a alkoholických nápojů. Dnes je již studiemi potvrzené, že konzumace alkoholu a kouření v těhotenství má vliv na rozvoj ADHD a poruch autistického spektra u dítěte.

2.      Pohyb

Mnoho nastávajících maminek se hned v úvodu těhotenství ptá, jaké pohyby nedělat v těhotenství. Tato oblast je velmi subjektivní a nutno k ní přistupovat individuálně. Jednak záleží na stavbě těla těhotné ženy, dále však také na její celkové fyzické kondici a na tom, na jaký pohyb a v jaké míře bylo její tělo doposud zvyklé. Univerzálně však lze využít několik obecných rad – ideální je se vyhýbat aktivitám, u kterých hrozí riziko pádu nebo úderu do oblasti břicha, a dále také aktivitám, u kterých je nutno vyvíjet větší tlak v dutině břišní (laicky řečeno ,,zatínat břicho“).       

3.      Zdravotní komplikace

Pozornost by v těhotenství, a zejména na jeho počátku, měla být věnována změnám zdravotního stavu. Jakákoli vetší odchylka od normálu by měla být konzultována s lékařem, neboť 1. trimestr je skutečně tím nejkřehčím obdobím celého procesu těhotenství. Zpozornit by měla žena zejména tehdy, pokud se dostaví silné poševní krvácení, otoky končetin či tváře, silné bolesti v břišní nebo zádové oblasti, bolestivost při močení, nadměrná žízeň nebo horečka.

1.trimestr:rizika

4.      Horké prostředí

Co se důrazně nedoporučuje zejména v prvních týdnech těhotenství jsou horké koupele, saunování apod. Ačkoli se může vířivka na začátku těhotenství zdát jako skvělý způsob uvolnění a odbourání stresu, je lepší se jí raději obloukem vyhnout. Vysoká teplota může plod do jisté míry ohrozit a zvyšuje se tím rovněž hrozba předčasného porodu.        

1. trimestr: rizika – na co si dát pozor na začátku těhotenství

Jak již bylo řečeno, první týdny těhotenství s sebou nesou i vyšší míru rizika těhotenských komplikací. Mezi ty nejčastější rizikové situace, které ženě hrozí, patří např. vysoký krevní tlak v těhotenství vedoucí až k preeklampsii (tj. stavu, který plod i těhotnou ženu může přímo ohrožovat na životě), horečnaté stavy způsobující vyčerpání a přehřívání organismu i nadměrné hormonální změny, které mohou způsobit mdloby a následný pád či úraz. Některým věcem nelze zcela předcházet, nicméně při dodržování výše zmiňovaných zásad lze riziko určitých komplikací v prvním semestru těhotenství do jisté míry opravdu snížit.