Akné potrápilo většinu z nás alespoň někdy v životě. Je to nejrozšířenější nemoc kůže. Pokud jím ale trpíte i přes to, že pubertu už máte dávno za sebou, je třeba to řešit. Naše pleť odráží stav střevního traktu a jater. Neméně důležitá je i naše psychická pohoda. Uvolnění a méně stresu je základ, nejlépe když navíc vynecháme alkohol a cigarety. Důkladné a pravidelné čištění je samozřejmostí. Kosmetické prostředky by měly obsahovat zinek, kyselinu salicilovou, benzoylperoxid. Tyto látky vaší pleti prospějí.

Jídlo a léčba akné

Látky, které vám budou prospěšné jsou obsažené v potravinách, které běžně jíme. Je dobré zařazovat je do jídelníčku co nejvíce. Které to jsou a ve kterých potravinách je najdeme?

  • Zinek udržuje normální, zdravý stav pokožky – zelená zelenina (brokolice, kapusta), dýňová a sezamová semínka, ale také hovězí, ústřice či kraby
  • Omega 3 mastné kyseliny pomáhají modulovat zánět – olivový olej, ryby, mořské plody, ořechy (vlašské, lískové), lněná a chia semínka
  • Vláknina udržuje stálou hladinu cukru a zbaví tělo kvasinek a plísní – jablka, ovesné vločky, fazole
  • Antioxidanty jsou protizánětlivé a mají hojivé účinky – tmavé ovoce a bobule (červené hrozny, borůvky)
  • Vitamín A má vliv na mazové žlázy a jejich sekreci – listová zelenina, mrkev, dýně, batáty, papriky, rajčata, játra, žloutek
  • Vitamín E působí preventivně proti ucpávání pórů – mandle, arašídy, para ořechy, řeřicha, hrášek, vejce, avokádový olej
  • Vitamín D bojuje proti zánětu a snižuje tvorbu mazu – margaríny, kvalitní oleje, tučné ryby, kvasnice

Vašemu trávicímu traktu prospějí probiotika, játrům zase ostropestřec mariánský a měsíček lékařský. Zlepšení stavu vnitřních orgánů se na vaší pleti projeví také pozitivně. Z bylinek je dále vhodná šalvěj, která má antiseptické účinky a aloe vera. Mezi léčivé potraviny patří bezesporu česnek, který můžete nejen přidávat do jídla, ale lze s ním pupínky potírat. Budou mizet přímo zázračně, dejte si však pozor na alergickou reakci. Nejprve vyzkoušejte, jak bude vaše pokožka reagovat. Všeobecně nejzdravější je zelí. Čím kysanější, tím lepší. Ideálem je v této kategorii kimči, je zdravé nejen pro pleť.

Už jste četli?  Akrylamid v potravinách: Jaká jsou jeho rizika?
kamči-zeli

Čemu je lepší se vyhýbat?

Obecně se dá říct, že pleti neprokazují dobrou službu průmyslově zpracované potraviny, mnoho cukru, zvlášť bílého, rafinovaného, káva, bílé pečivo a mléčné výrobky. Omezit bychom měli mastné, tučné, smažené. Neznamená to však, že všechny tyto věci nesmíte jíst. Zkuste tyto potraviny vysadit a s touto eliminační dietou vydržte tak tři týdny. Následně postupně zařazujte jednotlivé druhy. Začnete třeba mléčným výrobkem v jeden den a dva dny pokožku sledujte. Takto přesně zjistíte, která potravina vám problémy s pletí způsobuje.

Vyměňte je!

Celkově jídlo, které naší pokožce vadí není úplně nejzdravější. Možností, jak tyto suroviny nahradit, je dnes mnoho. Bílé pečivo nahraďte celozrnným, mléčné výrobky zastoupí jejich veganské alternativy, jejichž nabídka se stále rozrůstá. V této kategorii dnes najdete nejen rozličná rostlinná mléka či másla, ale i sýry, jogurty nebo zmrzliny.

Hříchem mnoha lidí bývá čokoláda. Pokud mezi ně patříte, vybírejte si kvalitní a nejlépe hořké druhy. Vašemu tělu rozhodně neublíží.

Boj o krásnou pleť je někdy dlouhý, při správné změně stravy se nám však odmění celé tělo a pokožka bude zářit radostí.

Nejen jídlo, ale také péče o pleť dělá divy. Zjistěte, jak pečovat o pleť, aby byla zdravá a zářivě krásná.