Prostřednictvím pneumatik se na vozovku přenáší veškeré hnací a brzdné síly, je tak nutné na vozidle vždy mít správně nahuštěné pneumatiky schválených rozměrů a s dostatečnou hloubku dezénu. Jak na péči a kontrolu pneumatik?

Jaké pneu na auto?

Informaci o tom, jaké máte mít pneumatiky na vašem vozidle, najdete především v technickém průkazu k vozidlu. V něm výrobce předepisuje jejich správné rozměry i možnosti případných alternativ. Na vozidlo pak nesmíme montovat současně pneumatiky různých rozměrů a konstrukcí, tedy s výjimkou nouzového dojetí či pokud to výrobce umožnil při schválení technické způsobilosti. Na jedné nápravě také musíme používat pouze shodné pneumatiky. Tedy ty se stejným rozměrem konstrukce, dezénu a značky.

Celoroční pneumatiky: Výhody a nevýhody

Pneumatiky můžeme rozdělit především na letní a zimní. Existuje ale celá řada dalších skupin. V poslední době začínají být čím dál tím více populární celoroční pneumatiky. Poslední zimy příliš neoplývaly sněhovými přívaly, a tak řada motoristů, především ti, kteří jezdí většinou v městském provozu, sáhla právě po celoroční sadě.

Majitel auta tak nemusí řešit výměnu – na celý rok má jednu sadu, takže odpadají strasti s uskladněním zimních či letních plášťů s tím, že to jde ruku v ruce s finanční úsporou.

Jako vše co je univerzální, mají však i tyto pneumatiky svá pro a proti. Sice kombinují to nejlepší z obou variant, ale je nutné upozornit, že i podle odborníků jsou pouze kompromisem.

Jak se starat o pneumatiky

Vedle správné volby obutí také platí, že je třeba se o pneumatiky starat a kontrolovat jejich funkčnost.  

Jak často kontrolovat tlak v pneumatikách

Především je nutné pravidelně a přinejmenším jednou za měsíc kontrolovat tlak. O tom, že je správné nahuštění důležité svědčí statistiky, které říkají že prakticky každá 10. dálniční nehoda je zapříčiněna roztržením pneumatiky. To je v drtivé většině případů způsobeno právě nedostatečným tlakem. Také proto jsou dnešní moderní automobily vybavovány systémem pro kontrolu tlaku v pneumatikách.

Pokud se chystáme na delší cestu tak by tento krok měl být samozřejmostí. Díky správnému nahuštění pneumatik dochází k jejich pomalejšímu opotřebení a rovněž uspoříme nějaké to palivo. Pamatujme na to, že tlak nižší jen o pouhého 0,2 baru snižuje životnost pláště o plnou šestinu a je-li tlak nižší o 0,1 baru pod předepsanou hodnotu, tak dochází ke zvýšení spotřeby paliva až o 5 %.

tlak-v-pneu

Hloubka dezénu pneumatik

Hloubka dezénu je důležitá. Při kontrole nahuštění bychom se taky měli podívat na to, v jakém stavu je dezén pneumatiky. Kromě toho, aby nebyl poškozený, záleží na jeho hloubce. Minimální hloubka vzorku letních pneumatik je dle zákona 1,6 mm. Podle odborníků by však neměla jeho hloubka klesnout pod 2 mm, a například u nízkoprofilových pneumatik by neměla být menší než 3 mm. U zimních pneumatik pak nesmí být tato hodnota nižší než 4 mm.

Už jste četli?  Jaké jsou výhody a nevýhody pevného a odnímatelného tažného zařízení?

Nedostatečná hloubka vzorku bezpochyby patří mezi nejnebezpečnější a mnohdy podceňované vady. Pneumatiky jsou totiž konstruovány tak, aby měly co nejlepší brzdné a záběrové vlastnosti, udržovaly komfort při jízdě a usnadňovaly řízení vozidla. Kvůli opotřebení a snižující se hloubce dezénu se tyto vlastnosti zhoršují.

Pneumatiky musejí například při jízdě po mokrém povrchu zajistit potřebnou přilnavost. To znamená, že musí každou sekundu úspěšně odvézt do stran velké množství vody. V případě silnějšího deště, kdy je na vozovce zhruba půl centimetrová vrstva vody, a při rychlosti 130 km/h se musí každá pneumatika o šířce 205 mm vypořádat se zhruba 35 l.

Výrobci se majitelům vozidel snaží usnadnit kontrolu i tím, že na pneumatikách používají nejrůznější indikátory opotřebení.

Přezouvání: letní a zimní pneu

Pro maximální bezpečnost přezouvejte. Jak jsme zmínili, začínají být populární celoroční pneumatiky. Přesto i odborníci z řad výrobců radí přezouvat nejméně dvakrát ročně, tedy na jaře na letní a na podzim na zimní.

Účinnost zimních pneumatik prokázaly stovky nezávislých testů, a také média pravidelně zveřejňují články s názornými ukázkami. Zákon nám stanovuje povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, je-li na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza nebo je lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Zákonodárci tak díky této formulaci mysleli i na případné výkyvy počasí a mít obuty zimní pneumatiky je nutné jen v případě, kdy opravdu nastává zimní počasí se sněhem. Ale jednou výjimkou jsou úseky označené značkami zimní výbava, kde zákon ukládá mít celoročně zimní pneumatiky.

spravne-pneu-prezouvani

Prohlédněte celý plášť

Je důležité, abychom jednou za čas pořádně zkontrolovali také fyzický stav celého pláště. Praskliny či trhliny by rozhodně neměly vzbudit naši pozornost, a pokud dokonce objevíme boule, je jasné, že o bezpečné jízdě nemůže být řeč.

Jestliže v průběhu provozu zjistíme nesouměrné sjíždění pneumatik na jednotlivých kolech, měli bychom nechat zkontrolovat geometrie podvozků. Pokud při jízdě dochází k chvění volantu nebo chvění zadní části vozu, je vhodné nechat vyvážit kola na přední, případně zadní nápravě. Odstranit je potřeba rovněž ostré předměty jako kamínky apod. z drážek dezénu.