Opravy pozemních komunikací probíhají v České republice téměř bez výjimky bez uzavírek provozu. Z toho vyplývá, že riziko sražení silničáře okolo jedoucím vozidlem je více než reálné. O to účinnější tedy musí být preventivní opatření. Víte, jaká to jsou?
Projíždějící vozidla mnohdy bezohledných řidičů však nejsou jediným úskalím při povolání silničáře. Nezapomínejte, že bývají celé dny vystaveni rozmarům počasí a práce v mlze, dešti nebo mrazu pro ně není žádnou výjimkou. Další skupinu rizik pak tvoří i nesprávné či neopatrné používání servisních strojů a vozidel. Sečteno a podtrženo – výsledkem je jasný fakt, že povolání silničáře patří do těch se zvýšenou mírou rizika.
Bezpečnost na silnicích za provozu nelze zajistit nikdy na 100 %. Předcházet nehodám ale možné je, a to tak, že budou pracovníci co nejlépe vidět, ideálně z co největší možné vzdálenosti, a i za nepříznivých podmínek viditelnosti — třeba právě v mlze.
Všichni silničáři musí být vybaveni oblečením s vysokou viditelností a musí jej také používat. Mezi povolené reflexní pracovní oděvy patří reflexní kombinézy, bundy, mikiny, vesty, dlouhé kalhoty nebo kalhoty ke kolenům.
Silničáři, kteří se při práci pohybují i mimo označené pracovní místo, musí mít na sobě reflexní oděv třídy 3, tedy s nejvyšší možnou viditelností. Výstražné oblečení třídy 3 musí být vybaveno reflexními prvky o celkovém povrchu minimálně 0,2 m2, umístěnými na fluorescentním podkladu o minimálním povrchu 0,8 m2. Vyšší třídy výstražných oděvů lze dosáhnout i vhodným zkombinováním více prvků oblečení z třídy nižší. Pracovníkům, kteří se pohybují pouze v rámci označeného pracovního místa, pak stačí výstražný reflexní oděv třídy 2.
Reflexní prvky musí být na oděvu rozmístěné tak, aby plnily svou funkci ve všech pracovních polohách, například při práci v předklonu. Přípustnou barvou podkladu reflexního oblečení je pouze žlutá, respektive oranžová.
Jelikož spadá práce na silnicích do kategorie prací se zvýšenou mírou rizika, je zakázáno vykonávat ji osamoceně. Silničáři tedy musí pracovat minimálně ve dvojicích, přičemž k jejich povinnostem patří vzájemný dohled a upozornění na případná nebezpečí.
Práci se stroji či vozidly musí vždy vykonávat pouze pracovník, který k tomu má náležité oprávnění. Ať už pracuje silničář ve vozidle nebo mimo něj, vždy musí maximálně dbát na bezpečnost silničního provozu, obzvláště při přesunu z pracovního místa.
Hledáte šetrný způsob, jak vyčistit rychlovarnou konvici jedlou sodou? Ukážeme vám krok za krokem, jak…
Pokud hledáte jednoduchý a účinný způsob, jak vyčistit odpad sodou, přečtěte si náš článek, kde…
Jste polití červeným vínem? Zjistěte, jak vyprat červené víno z oblečení i koberců. Vyzkoušejte osvědčené…
Naučte se, jak vyčistit koberec jedlou sodou bez chemie. V článku najdete osvědčené tipy, postupy…
Zjistěte, co všechno může stát za chutí na sladké. Článek odhaluje překvapivě mnoho příčin a…
Objevte historii luxusních doutníků a naučte se, jak je správně skladovat. Vstupte do světa tradice,…